Misselling - wszystko co trzeba wiedzieć
ofin.plOszustwaMisselling - wszystko co trzeba wiedzieć

Misselling - wszystko co trzeba wiedzieć

Misselling to forma oszustwa, z którym spotkać się możemy podpisując umowę w banku, czy dokonując transakcji w jakimkolwiek innym punkcie handlowo-usługowym. Ta forma oszustwa polega na jawnym lub potajemnym sprzedaniu dodatkowych produktów klientowi, który kompletnie ich nie potrzebuje, lub nie będzie miał z nich odpowiednich korzyści. Wszystko po to by zmaksymalizować zysk kosztem niezorientowanego klienta. Próby Missellingu łatwo wychwycić - pracownik, który próbuje nam za wszelką cenę “wepchnąć” dodatkowy produkt będzie podejrzany o MIsselling, tak samo Misselling możemy wychwycić, czytając finalną umowę, którą mamy podpisać. Najlepiej zawsze czytać umowę kupna-sprzedaży, by nie zaskoczyły nas w przyszłości wysokie koszty jej realizacji. Jeśli już padliśmy ofiarą Missellingu, zgłośmy to niezwłocznie w instytucji, z pracownikiem której podpisywaliśmy umowę, oraz zgłośmy ją do UOKiK.

Misselling - co to takiego?

Misselling to jedna z niestosownych praktyk, stosowana przez oszustów najczęściej w sektorze finansowym. Misselling polega na jawnej lub potajemnej sprzedaży dodatkowych produktów, które kompletnie nie są potrzebne klientowi, tylko po to by zmaksymalizować własny zysk. Często jest to dodatkowe ubezpieczenie, dodatkowy rachunek, opcjonalna karta płatnicza, lub cokolwiek innego, na czym da się zarobić, a klient nie wyraża sprzeciwu, albo nawet nie wie, że podpisuje umowę na dodatkowe produkty.

Jak działa Misselling - techniki stosowane przez oszustów

Misselling narodził się w latach ‘90 na wyspach brytyjskich i od samego początku polegał na jawnej lub potajemnej sprzedaży dodatkowych produktów klientowi, który w ogóle tych produktów nie potrzebuje. Oszuści działający jawnie, dodają do oferty produkty, które zachwalają i polecają klientowi. Ten nie mając pojęcia, że produkt będzie dla niego kompletnie bezużyteczny, przystaje jednak na sugestie, ponieważ istnieje świadomość, że skoro sprzedawca mówi, że potrzebujemy, to pewnie potrzebujemy.

Znacznie gorsi są oszuści, którzy dodają produkty do umowy, bez naszej wiedzy. Działanie potajemne daje oszustom znacznie większą swobodę. Dowolnie przygotowują umowę, zawierając w niej klauzule abuzywne, dodatkowo umieszczając produkty, jakie tylko chcą. Klient nie ma świadomości o nagromadzeniu dodatkowych produktów w umowie. Co więcej, oszuści korzystają z tego, że klient zwykle nie czyta umowy, wierzy na słowo. Dzięki temu, nie dość, że umowa jest spreparowana dokładnie w takiej formie, w jakiej chce oszust, to jeszcze klient na wszystko najpewniej przystanie i bez obiekcji podpisze nie stosowną umowę.

Jakie środki ostrożności zachować by nie paść ofiarą Missellingu?

Aby nie paść ofiarą Missellingu istnieje tylko jedna słuszna praktyka - dociekać. Nie ważne, czy będą to liczne pytania o proponowane produkty, czy samodzielne przejrzenie umowy, nie zostawiajmy wszystkiego w rękach osoby, z którą mamy podpisać umowę. Wnikliwe przejrzenie dokumentu przed jego podpisaniem, może pozwolić nam ustrzec się od podpisania umowy na produkt, który nas interesuje i szereg produktów, które są nam kompletnie niepotrzebne. Na etapie sugestii ze strony pracownika, który proponuje nam jawnie dodatkowe produkty, bądźmy asertywni. Przyszliśmy podpisać umowę na konkretny produkt i tylko on nas interesuje. Nie akceptujemy żadnych dodatkowych rachunków, kart, czy ubezpieczeń. Jeśli przejrzeliśmy ofertę wcześniej i wiemy, czego chcemy, nie dajmy się zmanipulować. Odrzucajmy propozycje dodatkowych produktów i skupmy się na tym, po jaki przyszliśmy.

Jak rozpoznać próbę Missellingu?

Rozpoznanie próby Missellingu jest niezwykle trudne. Tak naprawdę to, czy padliśmy ofiarą Missellingu okaże się dopiero po pewnym czasie. Gdy przyjdzie nam uregulować pierwszą ratę kredytu i okaże się, że prócz raty kapitałowo - odsetkowej o konkretnej wysokości, musimy zapłacić 2 razy więcej, możemy mieć pewność, że ktoś na pewnym etapie nas oszukał. Oczywiście mowa tutaj o Missellingu potajemnie wepchniętym do umowy. W przypadku jawnej próby sprzedania nam dodatkowych produktów, oczywiście nie trudno to zobaczyć. Im bardziej będziemy niechętni, tym mocniej będzie nam go proponował sprzedawca. Oczywiście taka praktyka to jawny przykład próby Missellingu.

Jakie kroki należy podjąć, gdy padniemy ofiarą Missellingu?

Podstawowym działaniem jest zgłoszenie reklamacji danej umowy. Złożona reklamacja trafi do tej samej instytucji, ale w ręce innego pracownika, więc raczej nikt tego nie spróbuje zatuszować. Warto pamiętać, że na odstąpienie od umowy, nieważne czego umowa dotyczy, mamy 14 dni od jej podpisania. Jeżeli w ciągu tych 14 dni właśnie, odkryjemy, że coś jest nie tak, bez większego problemu możemy po prostu zastosować prawo odstąpienia, bez konieczności składania reklamacji.

Oczywiście takie niestosowne praktyki powinny zostać równie zgłoszone w UOKiK, czyli Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jest to państwowa instytucja, która jest m.in. od tego, aby zgłaszać do nich bezprawne i niestosowne praktyki. Chętnie i skrupulatnie przyjrzą się zgłaszanej umowie i weryfikują jej prawomocność i podstawność. Może się okazać, że umowa zgłoszona w UOKiK zostanie po prostu unieważniona.

Rola instytucji finansowych w ochronie przed Missellingiem

Banki, jak i pozostałe instytucje finansowe, skrupulatnie weryfikują potencjalnych, przyszłych pracowników, również pod kątem uczciwości. Niestety nie mają dużego wpływu na działanie pojedynczych pracowników, póki Ci nie zaczynają przejawiać jakichkolwiek oznak niesubordynacji. Banki starają się zatrudniać najrzetelniejszych i najbardziej wiarygodnych pracowników, ale nie mają wglądu w oszustwa pracowników, póki te nie zostaną wykryte. Dlatego tak istotne jest, aby będąc ofiarą Missellingu, zgłaszać takie przypadki w instytucji, w której do tego doszło.

Podsumowanie najważniejszych informacji na temat Missellingu

Misselling to nieuczciwa praktyka stosowana najczęściej przez pracowników instytucji finansowych, ale spotykana w różnych sektora handlowo-usługowych. Polega ona na jawnym lub potajemnym sprzedaniu dodatkowych produktów klientowi, który wcale tych produktów nie potrzebuje, lub nie będzie miał z nich wiele użytku. Jawny Misselling to ewidentne próby pracownika do nakłonienia nas na zakup dodatkowego produktu lub produktów. Ukryty Misselling, to ordynarne dopisywanie do umowy produktów, o których klient nie ma nawet pojęcia, ale przyjdzie mu za nie zapłacić. Jeśli padłeś ofiarą Missellingu, nie zwlekaj, tylko zgłoś reklamację umowy w instytucji, w której ja podpisałeś, oraz zgłoś niestosowne praktyki w UOKiK.

Często zadawane pytania

Jakie informacje osobowe oszuści najczęściej próbują zdobyć podczas Missellingu?
Podczas Missellingu nie zależy oszustom na kradzieży danych, ale możliwie największym zysku na produktach, o których klient nie wie, lub wie i się na nie zgodził, choć są mu zbędne.
W jaki sposób oszuści stosujący Misselling mogą pozyskać informacje o swoich potencjalnych ofiarach?
Oszuści stosujący Misselling nie potrzebują szukać ofiar, to ofiary przychodzą do nich. Oszuści stosujący Misselling to często pracownicy banków, czy innych instytucji finansowych.
Kto jest najbardziej narażone na ataki Missellingowe?
Na Misselling najbardziej narażone są osoby, które nie są zbyt zorientowane w ofercie instytucji, z której chcą skorzystać i godzą się na dodatkowe produkty, bez weryfikacji ich kosztów i użyteczności.

Komentarze

Empty comments
Zostaw swój komentarz!
Nie znaleźliśmy żadnej opinii o tym produkcie. Pomóż innym klientom. Podziel się swoją opinią jako pierwszy.
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5
Dodaj komentarz
Twoja ocena
5